
UI و UX چیست؟
ما بحث را به محیط وب و اپلیکیشن محدود میکنیم ولی UI و UX در همهی شرکتها کاربرد دارند.
اگر در دنیای طراحی سایت یا اپلیکیشن وارد شده باشید، حتما دو کلمه ui و ux به گوش شما برخورد کرده است.
هرجایی که محصول و کاربر داشته باشد، حتما با دو مفهوم طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری سر و کار دارد.
در مورد اینکه ui ux چیست، شاید بعضیها فکر کنند این دو در اصل یکی هستند یا هر دو وظایف یک نفر هستند.
یک چیزی مثل html و css که همیشه در کنار هم میآیند و هر دوی اینها را طراح وب استفاده میکند.
اما اصلا اینطور نیست. حتی در شرکتهای کوچک هم طراح تجربه کاربری به عهده یک نفر و طراحی رابط کاربری به عهده فردی دیگر است. چون این دو خیلی با هم فرق دارند!

Ux چیست؟
به صورت خلاصه UX مخفف کلمه User Experience و به معنی تجربه کاربری است.
UX به مشتری آن چیز را که واقعا لازم دارد را ارائه می دهد، نه آن چیز که زیباتر باشد.
تجربه کاربری شامل جنبه های عملی، تجربی، موثر ، معنی دار و جنبه های با ارزش اثر متقابل انسان و کامپیوتر و محصول می باشد.
که شامل درک کاربر از جنبه های مختلف سیستم شامل کاربرد، سادگی در استفاده و بهره وری می باشد.
یعنی من اگر طراح تجربهی کاربری جایی باشم، باید تمام مسیرهایی که مخاطب به ما میرسد را بشناسم.
تمام سناریوهایی که ممکن است برای مخاطب پیش بیاید را حدس بزنم و سعی کنم کاربر در تمام این مسیرها تجربهای ایدهال داشته باشد و صد البته که در کنار این تجربه به اهدافی که مد نظر ما است برسد ( یعنی کاربر را به سمتی که میخواهیم هدایت کنیم).
فواید یک تجربه کاربری خوب چیست؟
- آسان تر شدن استفاده از تکنولوژی
- پایین آمدن خطاهای کاربری
- افزایش استفاده از تکنولوژی
- مصرف مجدد محصول توسط کاربران
- کاهش هزینه ها در توسعه محصول
- افزایش فروش محصول
- کاهش هزینه های پشتیبانی
UI چیست؟
در سمت دیگر UI مخفف کلمه User Interface و به معنی رابط کاربری است.
یعنی چیزی که کاربر با آن درگیر است و آن را مشاهده میکند. اینکه محصول/سایت/نرمافزار شما چه شکلی است.
طراح رابط کاربری عملا با طرحهای گرافیکی و پیاده کردن این طرحها در سایت سر و کار دارد.
یعنی بخشی از این کار را گرافیستی که طرح سایت یا اپلیکیشن را میزند به عهده دارد و بخش دیگر را برنامهنویس front end که طرح نهایی را پیادهسازی میکند.
تفاوت UI و UX چیست؟
ابتدا از شباهت UI و UX بگوییم، هر دوی اینها با U شروع میشوند.
اما در مورد تفاوتها، کسی که طراح تجربه کاربری است قدم به قدم برخورد مشتری با محصول و خدمات را مدیریت و برنامهریزی میکند.
فکر میکند که کاربر چرا و در چه شرایطی از این محصول( سایت) استفاده میکند، قرار است پس از ورود به سایت یا اپلیکیشن به کجا هدایت شود، چه چیزی به او نشان داده شود و اهداف ما از اینکه کاربر وارد سایت ما شده است چیست( مثلا میخواهیم در نهایت در سایت ما ثبت نام کند، خرید کند یا فقط ایمیلاش را به ما بدهد و …).
در حقیقت کل یک محصول UX می باشد و و هر بخش از آن UI نامیده می شود.
UI در حقیقت سیستمی می باشد که انسان از طریق آن با ماشین در ارتباط می باشد و شامل کامپوننت های فیزیکی و نرم افزاری می باشد.
در شرکتهای کوچک و نوپا وظیفهی طراح رابط کاربری را معمولا صاحب شرکت به عهده میگیرد و درخواستهای خود را به طراح سایت و دیگر اعضای گروه میدهد اما در شرکتهای بزرگ و حرفهای فردی برای طراحی و بررسی تجربهی کاربری استخدام میشود که تعامل بالایی با بخش طراحی دارد.
رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)، مکمل یکدیگرند
UI و UX مکمل یکدیگر شناخته می شوند. هر دوی آن ها در محصول برای ایجاد تجربه ای دلنشین برای کاربر ضروری اند و نمی توان یکی را بر دیگری ارجح دانست.
وظایف طراح تجربه کاربری
در اینجا چند نمونه از وظایف و مسئولیتهای خاص طراح UX وجود دارد.
استراتژی و محتوا
- تجزیه و تحلیل رقیب
- آنالیز مشتری و تحقیقات کاربر
- ساختار و استراتژی محصول
- توسعه محتوا
نمونه سازی
- نمونهسازی
- آزمایش و تکرار
- برنامهریزی توسعه
تجزیه و تحلیل
- هماهنگی با طراح رابط کاربر
- هماهنگی با توسعه دهنده های مختلف
- پیگیری اهداف و ادغام
- تحلیل و تکرار
وظایف طراح رابط کاربری
با توجه به اینکه مهمترین کار یک نیروی UI، طراحی صفحات مختلف است، باید به برنامههای گرافیکی مسلط باشد.
تا به خوبی بتواند این فعالیت را انجام دهد. مهمترین نرم افزارهای گرافیکی مورد نیاز او، فتوشاپ و ایلستریتور هستند.
در نظر گرفتن اصول طراحی رابط کاربری بسیار مهم است. برخی از این اصول را معرفی میکنیم:
ساختار:
منظور از اصل ساختار، قابل درک بودن خروجی طراحی شده توسط کاربر است.
نتیجه نهایی باید کاملا ساختار یافته باشد و موارد مربوط در صفحه در کنار یکدیگر به کار رفته و از پیچیدگی و بهم ریختگی دور باشد.
سادگی:
سادگی را میتوان مهم ترین اصل در UI دانست.
برخی از افراد تازه کار تصور میکنند با پیچیدگی میتوانند به خوبی نظر کاربر را در صفحات وب جلب کنند در حالی که این مورد به شدت باعث دور شدن کاربر از فضای صفحات میشود.
پایداری:
منظور از اصل پایداری، قابل دید بودن همه اجزای صفحه است.
کاربر نباید برای پیدا کردن مقصود خود زمان بیشتری را نسبت به زمان استاندارد آن صرف کند. همه اجزای مهم باید در دیدرس و دسترس او باشند.
بازخورد:
به هیچ عنوان نباید فعالیتهایی که در صفحه اتفاق میافتد (لود صفحه و…)، کاربر را گیج و سردرگم کند.
تحمل:
در نهایت نیز طراح باید تا جای ممکن از بروز خطا جلوگیری کند.
اصل تحمل اشاره به کاهش خطاهای طراح در زمان طراحی دارد که این موضوع نیازمند دقت تجربه و البته دقت در حین کار است.

UX در مقابل UI : کدام مسیر شغلی برای شما مناسب است؟
در این مورد باید گفت که علاقه حرف اول را می زند.با توجه به توضیحات بالا حال شما باید تصمیم بگیرید که در کدام بخش فعالیت کنید.
امیدواریم این مقاله هم برای شما مفید باشد، اگر این مقاله مورد پسند شما بود، لطفا به آن رای دهید.
منبع: سایت ایران پرو وب