
می توان گفت یکی از مهمترین اصول سئو برای راه یابی به صفحه اول جستجو کلمات کلیدی هستند، پس باید دقت لازم را در انتخاب آن داشته باشید. کلمه یا عبارت کلیدی می تواند یک یا چند کلمه مرتبط با سایت و پیج شما باشد که افراد مختلف آن را در گوگل جستجو می کنند و اگر شما این کلمات را به تعداد مناسب و بجا در محتوای پیج خود استفاده کرده باشید موتور جستجوی گوگل سایتتان را در صفحه جستجو برای کاربر نمایش خواهد داد و این مساله باعث افزایش بازدید سایت شما خواهد شد. تعداد و تکرار استفاده از کلمات کلیدی در محتوا امر مهمی است و بارها و بارها تکرار کردن آن کاربر را خسته می کند، پس باید به اندازه ای متناسب به کار برده شود و همچنین یک جمله تکراری نباشد، بهتر است از چند کلمه کلیدی مختلف استفاده شود اما در صورت وجود محدودیت در کلمات می توان از یک عبارت به شکل های مختلف در یک محتوا استفاده کرد. حتی بیش از اندازه کم بودن این کلمات مهم نیز اشتباه است زیرا گوگل متوجه آن ها نمی شود بنابراین سایت شما را به کاربر معرفی نمی کند. درضمن اینکه از کلمات کلیدی در چه بخش هایی بهتر است استفاده شود نیز نکته مهمی است بخش های موثر و مهمی علاوه بر محتوا در طراحی سایت وجود دارند که بهتر است کلمات کلیدی را در آن ها بکار برد. حتما شما کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار یا محتوای سایت خود را می دانید اما سئوکاران حرفه ای و همچنین سایت ها و ابزارهای مختلفی برای کمک به شما هستند که کلمه کلیدی های جدیدتری به شما پیشنهاد می دهند و می توانند میزان جستجوهای آن در موتورهای جستجو را به شما اطلاع دهند.
کلمات کلیدی به سه دسته اصلی زیر دستهبندی میشوند:

- کلمات کلیدی اصلی (Main keyword): مثل “بلیط هواپیما”
- اغلب کیوردهای یک یا دوکلمهای هستند.
- میزان جستجوی خیلی بالایی دارند.
- فوقالعاده سخت هستند.
- نرخ تبدیل بالایی ندارند.
- کلمات کلیدی فرعی (Body keyword ): مثل خرید بلیط هواپیما
- عموماً میزان جستجوی کمتری نسبت به کلمات کلیدی اصلی دارند.
- رقابت کمتری نسبت به کلمات کلیدی اصلی دارند.
- نرخ تبدیل کمتری نسبت به کلمات کلیدی اصلی دارد.
- کلمات کلیدی دنبالهدار (long tail): مثل خرید بلیط هواپیمای تهران به مشهد
- میزان جستجوی بسیار کمی دارند.
- دارای نرخ تبدیل فوقالعاده بالایی هستند.
- سختی و رقابت در این نوع از کیوردها بسیار کم است.
نکته: عباراتی که دارای نام برند هستند، جز کلمات کلیدی محسوب نمیشوند: مثل “بلیط هواپیما علیبابا”
برای هر کلمهی کلیدی یک “سختی کلمه” تعریف میشود که به دو فاکتور زیر بستگی دارد:
- میزان جستجو کلمه کلیدی
- میزان رقابت در کلمه کلیدی
نحوه یافتن انواع کلمات کلیدی
شما هر کلمهی کلیدی را که در موتورهای جستجو مانند گوگل جستجو کنید، کلمات کلیدی فرعی مربوط به آن را به شما نمایش میدهد.
برای مثال وقتی عبارت “بلیط هواپیما” را در گوگل جستجو میکنید، پیشنهادهایی که گوگل به شما نمایش میدهد، کلمه کلیدی فرعی برای “بلیط هواپیما” خواهند بود.

همانطور که در مثال بالا ملاحظه مینمایید اگر کلمه کلیدی اصلی موردنظر “بلیط هواپیما” باشد، کلمات کلیدی فرعی آن بلیط هواپیما خارجی، بلیط هواپیما تهران مشهد، بلیط هواپیما ارزان، بلیط هواپیما چارتر، بلیط هواپیما کیش، بلیط هواپیما تهران شیراز و .. خواهد بود.
حال میخواهیم برای هرکدام از این کلمات کلیدی فرعی، کلمات کلیدی دنبالهدار مربوطه را پیدا کنیم. برای این کار اگر شما بعد از هر کلمه کلیدی فرعی، یک اسپیس بزنید، تمام کلمات کلیدی دنبالهدار مربوط به آن را مشاهده مینمایید. برای مثال بعد از “بلیط هواپیما خارجی” اگر اسپیس بزنیم تمام long tailهای این عبارت نمایش داده میشود:

نکته: بهطورکلی دو نوع استراتژی برای ورود به بازار سئو وجود دارد:
کلمه کلیدی -->اصلی کلمه کلیدی -->فرعی کلمه کلیدی دنبالهدار:
در این نوع از استراتژی، ابتدا سعی کنیم که روی کلمات کلیدی اصلی رتبه بگیریم و سپس به سراغ کلمات کلیدی فرعی و بعد کلمه کلمات کلیدی دنبالهدار برویم. چون از اول میخواهیم که روی کلمات کلیدی اصلی رتبه بگیریم و ازآنجاکه میزان جستجو و رقابت و درنتیجه سختی این کلمات بسیار زیاد هستند، نیاز به بودجه و هزینه و زمان زیادی داریم. در این نوع از استراتژی سایت ما به ازای کلمه کلیدی اصلی صنعت موردنظر، مانند “بلیط هواپیما” بالا میآید و رتبه میگیرد ولی چون سایت تازهای است، نرخ تبدیل بالایی نخواهیم داشت و دیرتر به سود مارسیم ولی در عوض بین رقبا دیده خواهیم شد.
کلمات کلیدی دنبالهدار -->کلمه کلیدی فرعی -->کلمه کلیدی اصلی:
در این نوع از استراتژی، ابتدا روی کلمات کلیدی دنبالهدار تمرکز میکنیم و سایت را برای این کلمات بهینهسازی میکنیم. ازآنجاکه این کلمات دارای سختی بسیار کمی هستند، رتبه گرفتن در این کلمات سادهتر خواهد بود و نیازمند زمان و هزینه زیادی نیستیم. بعدازاین کلمات به سراغ کلمات کلیدی فرعی و سپس کلمات کلیدی اصلی میرویم و سعی میکنیم که با رعایت اصول و استانداردهای سئو در این کلمات رتبه بگیریم. در این استراتژی، رتبه سایت ما به مرور زمان در کلمه کلیدی اصلی بهبود میابد (یعنی در ابتدا ممکن است که سایت در ازای کلمه کلیدی اصلی رتبه خوبی نداشته باشد.) ولی از همان ابتدا در ازای کلمات کلیدی دنبالهدار رتبه خواهیم داشت و نرخ تبدیل ما بالا خواهد بود.
جستوجوی کلمات کلیدی(Keyword researching) به دو طریق صورت میگیرد:
- تحقیقات آفلاین کلمات کلیدی
- تحقیقات آنلاین کلمات کلیدی
جستوجو آفلاین کلمات کلیدی
طوفان فکری
حقیقتا شما نمیتوانید یکجا بنشینید و در یک جلسه طوفان فکری با تیمتان به فکر پیدا کردن ایده جدید برای کلیدواژه مناسب باشید. بهترین افراد برای تهیه گزارش و کسب اطلاع از اصطلاحاتی که در صنف شما استفاده میشود، همکاران شما هستند. آنها افرادی هستند که با مشتریهای شما ارتباط دارند، کلمات و عباراتی که آنها هنگام استفاده و ارجاع به محصولات یا خدمات شما استفاده میکنند را میشنوند و میبینند. چیزی بهسادگی یادداشت کردن پرسوجوهای رایج مشتری میتواند برای تحقیق کلیدواژه یک کمک بزرگ باشد، استفاده از کلماتی که از اصطلاحات مخصوص یک صنف تشکیلشدهاند میتواند بسیار حیلهگرانه باشد بنابراین بسیار مراقب باشید. اجازه دهید مثالی از یک شرکت IT را بیان کنیم. اصطلاح استاندارد پذیرفتهشده برای ارائهکننده سرویس IT، «مدیریت راهکارها و خدمات IT» میباشد. بهعنوانمثال شرکت مایل خواهد بود با این کلیدواژه در صفحه نتایج جستوجو نمایش داده شود. مشکل اینجاست که مشتریها از این نوع اصطلاحات استفاده نمیکنند و بهجای آن از «سرویسهای IT برونسپاری شده» استفاده میکنند. شما باید همیشه کلیدواژههایی را انتخاب کنید و اصطلاحاتی را جستجو کنید که مشتریهای شما در واقعیت از آنها استفاده میکنند.
مدارک و مستندات بازاریابی
بایگانی شرکت خود را بازکنید و جزوات، بروشورها و پوسترها را جمع کنید. این محتوا میتواند برای تولید کلمات کلیدی که میزان جستوجوی آنها کمتر است مفید باشد. علاوه بر این قدم دیگر میتواند توجه به منابع بازاریابی رقیبان بهعنوان یک روش دیگر تحقیق کلیدواژه باشد.
نظرسنجی از مشتری
نظرسنجیهای کیفیتی از مشتری یک روش دیگر برای دستیابی به عبارات و اصطلاحاتی است که مشتری استفاده میکند.
گوش دادن به مشتریان
میزان قابلتوجهی از کلیدواژهها، میتوانند بهسادگی با گوش دادن به مشتری به دست بیایند. در شرکت خود به اهمیت گوش دادن به واژههایی که مشتری استفاده میکند حتما اشارهکنید. تلفیق این کلمات باعث ایجاد یک فهرستی میشود که زمان و هزینه زیادی از شما را صرفهجویی خواهد کرد.
جستوجو آنلاین کلمات کلیدی
- Google Autocomplete
- Keyword Planner
- Google Trend
- SEMrush.com
- Suggest user
- https://keywordtool.io
- Hrefs
- KWFinder
- moz.com
تکمیلکننده خودکار گوگل (Google Autocomplete)
این ابزار احتمالاً سادهترین ابزار تحقیق آنلاین کلیدواژه است و قطعاً نقطه شروع مناسبی است. این بهویژه برای تحقیق کلیدواژههای طولانی مناسب است، شما بهسادگی شروع به تایپ کردن در مستطیل جستجوی گوگل میکنید. هنگامیکه شما شروع کردید، خواهید دید که گوگل سعی خواهد کرد جمله شما را بهصورت خودکار بر اساس محبوبترین عبارات جستجوی واردشده تمام کند. بهطور مثال کلمات مرتبط با “بلیط هواپیما چارتر” بهصورت زیر خواهد بود:

حتی کلماتی که پایین صفحات جستجو نمایش داده میشوند، پیشنهادهای گوگل برای کلمه کلیدی موردنظر میباشند:

برنامهریز کلیدواژه ادوردز گوگل (Keyword Planner)

گوگل ادوردز (Google AdWords) علاوه براینکه یک سیستم تبلیغاتی گوگل است که در آن تبلیغ کنندگان بر اساس کلمات کلیدی خاص پیشنهاد میکنند و تبلیغات قابل کیلکشان در نتایج جستوجوی گوگل نمایش داده میشود، امکان یافتن کلمات کلیدی مرتبط را نیز دارد. بهعبارتدیگر، گوگل ادوردز یک ابزار آنلاین تبلیغاتی است که به شما این امکان را میدهد که در نتایج جستوجوی گوگل تبلیغ کنید. در سیستم گوگل ادوردز، باهدفگذاری صحیح بر روی کلمات کلیدی میتوانید افرادی را به سمت سایت خود هدایت کنید که به دنبال خرید محصولات شما هستند و سیستم قیمت گذاری پیشرفته تبلیغات ادوردز به شما این امکان را میدهد تا باهدفگذاری و قیمتگذاری صحیح و اصولی بالاترین بازدهی تبلیغاتی را برای سایت خود ایجاد کنید.
مثلا میخواهیم کلمات مرتبط با “گردشگری” را پیدا کنیم، ابتدا وارد بخش Keyword Planner گوگل ادوردز میشویم و سپس کلمه مورد نظر را تایپ میکنیم:


گوگل ترندز
گوگل ترندز یکی از ابزارهای گوگل است که در سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ به بازار جهانی عرضه شد. همانند دیگر جنبههای بازاریابی دیجیتال، کلمات کلیدی محبوب همواره در حال تغییر هستند، بنابراین حفظ آگاهی و مطلع بودن در این مورد همواره اهمیت زیادی دارد. گوگل ترند یک ابزار عالی برای تجزیه و تحلیل ظهور و سقوط روند محبوبیت کلمه کلیدی است.

KWFinder
این ابزار به شما کمک میکند کلمات کلیدی را به دست آورید که در کسب ترافیک بسیار هدفمند به شما کمک خواهد کرد. این ابزار دارای سه سطح غیررایگان است که در شرایط فعلی ۲۹ , ۳۹ و ۷۹ دلار در ماه هستند و به ترتیب به بررسی نمایش جستجوی ۱۰۰ , ۵۰۰ و ۱۲۰۰ کلمه در روز برای شما میپردازند و محدودیتی در نمایش تعداد کلمات به ازای هر بار جستجو ندارند و هر تعداد کلمه که دارای ترافیک باشند برای شما به نمایش گذاشته میشود. پس از ثبت نام و خرید یکی از پلنهای موجود، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، میتوانید به سامانه وارد شوید وکلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد نمایید که پس از آن کلکات کلیدی مرتبط را مشاهده خواهید نمود:


وب سایت Moz.com
از بخش keyword explorer میتوانید برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده نمایید:

وب سایت SEMRush
سایت SEMrush بهطور گستردهای توسط بازاریابان موتورهای جستجو در صنعت استفاده میشود. اینیک ابزار عالی برای تجزیه و تحلیل رقبای شما و کلمات کلیدی که آنها استفاده میکنند و نوع حجم ترافیک وارده آنها است. عملکرد بهتر نسبت به رقبایتان یکی از اهداف اصلی سئو شما است و برای انجام آن شما نیاز به ارزیابی عملکرد رقبایتان در مقایسه با عملکرد خوددارید.

نکته: میتوانید به google alert رفته و آن کلمه کلیدی که مد نظرتان است را در اکانتتان اضافه کنید. هر محتوایی که در اینترنت در مورد آن کلمه کلیدی تولید شد، به شما خبر داده میشود و میتوان از تغییرات صنعت آگاه شد.
منبع : آکادمی فرا نگار