
شرکت گوگل حوالی سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، سرویس گوگل ترندز (Google Trends) را راه اندازی کرد. البته سرویس ترند گوگل به نسبت سایر خدمات این شرکت اوج و فرودهای زیادی را تجربه کرده است.
نام آن به شکلهای مختلف تغییر کرده، در مقاطعی سرویس آن غیرفعال بوده و گاهی هم روزها و هفتهها به روز نشده؛ همچنین گاه وعدههای داده شده در زمینهی توسعهاش، عملی نشده است.
اما به هر حال، این فرزند شرکت گوگل که گهگاه مورد بیتوجهی والدین هم قرار گرفته، چند سالی است به زندگی خود ادامه میدهد و به شدت مورد استفاده وبمسترها و کاربران وب قرار میگیرد.
از طریق آدرس http://www.google.com/trends میتوانید به سرویس ترند گوگل دسترسی پیدا کنید.
به عنوان مثال تحقیقی که توسط Seth Stephens-Davidowitz انجام و نتیجه آن در روزنامه نیویورک تایمز در سال 2014 منتشر شد بر پایه اطلاعات گوگل ترندز بود. در این تحقیقات مشخص گردید که پرسش "آیا پسر من با استعداد است" دو نیم برابر بیشتر از پرسش "آیا دختر من با استعداد است" توسط والدین جستجو شده است.
چنین تحقیق هایی نشان دهنده قدرت گوگل ترندز به عنوان منبعی غنی از اطلاعات عمومی است. نگرش ها، آرزوها و اعتقادات درونی افراد به واسطه کار با موتورهای جستجو نمود پیدا می کند.
با استفاده از گوگل ترندز می توان به تجزیه و تحلیل بازارها و داده های سئو پرداخت. این ابزار با فیلتر کردن اطلاعات به وسیله مکان کاربران، دسته بندی محصولات، موضوع محتوا و تاریخ انتشار به ما امکان می دهد تا دید عمیق تری به آنالیزهایمان داشته و فراتر از ابزارهای سنتی سئو برویم.
با توسعه اخیر گوگل ترندز در حیطه اخبار، خرید، تصاویر و یوتیوب وقت آن است که اطلاعات خود را درباره این ابزار به روز کرده و آن را از نو آموزش دیده تا از قابلیت های سئو آن به طور کامل بهره بگیریم.
منظور از ترند در عبارت گوگل ترندز چیست؟
واژهی Trend به معنای روند است. بنابراین وقتی از ترند صحبت میکنیم، منظورمان این است که آمار و اطلاعات لحظهای برایمان مهم نیست و روند تغییرات مد نظر ماست.
با توجه به این توضیح، از طریق این سرویس شرکت گوگل، میتوانیم روند جستجوی واژههای مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده و بررسی کنیم.
به عنوان مثال نمودار زیر، میزان جستجوی کلمهی کنکور در موتور جستجوی گوگل را طی سالهای اخیر نشان میدهد. همانطور که میشد حدس زد، این روند به صورت تناوبی افزایش و کاهش یافته است.

استفاده از گوگل ترندز برای تحلیل جستجوی گوگل فارسی
یکی از قابلیتهای خوب گوگل ترندز، امکان مقایسهی حجم جستجو برای واژههای مختلف است.
به عنوان مثال در نمودار زیر میتوان میزان جستجوهای انجام شده برای واژههای استراتژی و بازاریابی را با یکدیگر مقایسه کرد:

همچنین قابلیت دیگر این سرویس، اشاره به سایر ترکیبهایی است که در جستجو مورد استفاده قرار میگیرد.
به عنوان مثال در تصویر زیر میبینیم که پس از پرسش در مورد روند جستجوی ادامه تحصیل در گوگل، سرویس Google Trends سایر ترکیبهایی که با ادامه تحصیل مورد توجه قرار گرفتهاند را نیز معرفی میکند.

کسانی که در زمینهی بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو فعالیت میکنند، با استفاده از این اطلاعات، میتوانند در زمینهی انتخاب واژهها، اصطلاحات و ترکیبها در نوشتههای خود، تصمیم بهتری بگیرند و با این شیوه، در رقابت با سایر وبسایتها، جایگاه بهتری پیدا میکنند و حتی میتوانند به قرار گرفتن در صفحه اول گوگل فکر کنند.
البته این کار، ظرافتهای زیادی دارد و آمار گوگل به تنهایی برای تصمیم گیری کافی نیست و آمار سرچ گوگل صرفاً یکی از فاکتورهای تصمیم گیری در این زمینه است.
مقایسه عبارات مورد جستجو در سایر موتورهای جستجوی گوگل
گوگل ترندز علاوه بر داشتن فیلترها، دارای گزینه ای برای انتخاب سایر موتورهای جستجوی گوگل مانند Google News، Google Shopping، Google Images و Youtube است که قابلیت های سئو جدیدی را در اختیار ما می گذارند. این قابلیت از طریق منوی باز شونده در بالای نتایج قابل دسترس است.

اطلاعات مربوط به جستجوی تصاویر گوگل از سال 2008 به بعد در دسترس است و منبع بی نظیری برای الهام گرفتن برای سئوکاران می باشد. علاوه بر این شما می توانید این اطلاعات را با استفاده از فیلترهای منطقه و شهر جزیی تر کرده و پیشنهاداتی را نیز برای تصاویر مرتبط مشاهده کنید.

همچنین می تواند اطلاعات مربوز به دو عبارات مختلف را با یکدیگر مقایسه نمود. به عنوان مثال در تصویر زیر به مقایسه اطلاعات گوگل ترندز بین دو عبارت Cats در آمریکا و Dogs در انگلستان پرداخته شده است.

طبق این تصویر می توانیم بفهمیم که جستجوی عبارت Dogs در انگلستان نسبت به Cats در آمریکا محبوب تر و بیشتر است. البته دقت داشتید که صرفا جستجوی خود این دو کلمه مد نظر نیست و عبارات مشابه با آن نیز در نمودار تاثیر داده شده است. مقایسه همین دو عبارت در یوتیوب نیز نشان می دهد که رقابت بین آنها بسیار به هم نزدیکتر است.

همچنین قسمت عبارات مرتبط برای این بخش نیز وجود دارد و طبق تصویر زیر می توانید به مشاهده آنها بپردازید.

ارزیابی و پیش بینی پیک های جستجو
شاید مهمترین استفاده از گوگل ترندز در حیطه سئو، مربوط به همین قسمت و پیدا کردن پیک جستجو ها و یافتن زمان اوج نیاز کاربران به یک عبارت باشد.
به عنوان مثال ما به تحلیل کلمه المپیک در گوگل ترندز پرداخته و با نمودار زیر مواجه شدیم:

مشاهده می شود که جستجوی این عبارت هر چهار سال یک بار به اوج خود رسیده و برای المپیک زمستانی نیز پیک کوچکتری در دو سال بعد از پیک های اصلی وجود دارد.
طبق این مثال می توانیم پیش بینی کنیم که به زودی شاهد یک پیک جستجو خواهیم بود. البته ما از حجم جستجو ها و میزان فرصت ها در دسترس اطلاعی نداریم، چرا که این اطلاعات به صورت نسبی ارائه می شوند. با این حال اگر با استفاده از گوگل ادوردز بتوانیم تعداد جستجوها در زمان پیک ها را بیابیم، می توانیم درک کنیم که منظور گوگل از عدد 100 در این پیک ها چه تعداد جستجو است.
البته پیش بینی حجم جستجو ها در عباراتی نظیر المپیک واضح است و کار سختی نخواهد بود. استفاده اصلی از این قابلیت در جستجوی عباراتیست که نمیتوان پیک آن را به راحتی پیش بینی کرد. مثلا در جستجوی کلاهای مرتبط با مد، ایده خاصی در ابتدا وجود ندارد و صرفا همه ایده ها بر روی حدس و گمان است. اما با استفاده از گوگل ترندز می توان از زمان پیک ها باخبر شد و قبل از آن به برنامه ریزی برای سئو پرداخت.
4. موضوعاتی که جستجویشان رو به افزایش زیادی است
یکی از مهمترین قابلیت های گوگل ترندز، دستیابی به اطلاعات مربوط به موضوعاتیست که جستجوی آنها در روزهای اخیر به شدت اوج پیدا کرده است. هیچ تکنولوژی و ابزاری در جهان مانند گوگل ترندز قادر به ارائه چنین اطلاعات ارزشمندی نمی باشد.
این اطلاعات را می توان مستقیما در صفحه اصلی گوگل ترندز مشاهده کرد.

با کلیک بر روی هر خبر به مقالات منتخب و مرتبط را مشاهده خواهید کرد. همچنین نمواری از میزان افزایش جستجو نیز در ادامه آمده است.

این آنالیز فراتر رفته و میزان جستجو، محبوبیت موضوع و موضوعات مرتبط را در ایالت های مختلف نیز به نمایش می گذارد.

این منبع می توان برای بازاریابین محتوایی که به دنبال مطالب دسته اول هستند بسیار با ارزش باشد. یکی از راه های جذاب برای کار با این داده ها اینست که لینک خبرهای مرتبط را کپی کرده و در ابزارهایی مانند Ahrefs یا SearchMetrics آنالیز کنید تا کلمات کلیدی اصلی که این خبرها در آنها دارای رتبه بالایی هستند را شناسایی کنید.