جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت 17:19 توسط مصطفی کشوری |  | چاپ مطلب | |

سئو کلاه سفید

فرقی نمیکند تازه وارد حوزه سئو شده باشید و یا اینکه مدت زیادی را به عنوان متخصص در این حوزه فعالیت کرده باشید، در هر حال بعید است نام رنگ های سیاه، سفید و خاکستری سئو را نشنیده باشید.

بارها درباره سئو کلاه سفید (White Hat SEO) شنیده اید، به طور خلاصه انواع روش ها و تکنیک های سئو سایت و بهینه سازی وب سایت را گویند که براساس اصول و قوانین موتور جستجو گوگل انجام می شود. اگر با مفاهیم بهینه سازی سایت آشنا نیستید، مقاله سئو چیست را بخوانید، در این پست به بررسی دقیق این موضوعات خواهیم پرداخت :

  • سئو کلاه سفید چیست؟
  • چرا تکنیک های کلاه سفید مهم هستند؟
  • 7 تکنیک سئو کلاه سفید برای افزایش بازدید سایتتان چیست؟

سئو کلاه سفید چیست؟

سئوی کلاه سفید یا White-Hat Seo به نوعی از استراتژی بهینه سازی سایت اشاره دارد که توسط گوگل تعیین شده. تمام کاری که شما در این روش انجام می‌دهید این است که بهترین نتیجه را برای کاربران خود فراهم کنید.

اما اگر هدف شما کسب جایگاه در نتایج جستجو است، از هدفی که گوگل برای کاربرانش انتخاب کرده دور شده اید. ولی اگر درست مانند گوگل، رضایت کاربر و نیازهای او را اولویت کار خود قرار دهید، سریع تر به نتیجه میرسید.

سئو محتوا، دوست خوب سئو کلاه سفید

با اینکه تولید محتوا برای کاربران هدف اول و آخر گوگل است، ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که الگوریتم های گوگل هنوز هم ربات هستند و برای درک محتوای شما به زمان نیاز دارند.

شما میتوانید با رعایت اصول سئو در مقاله نویسی، اثر محتوای خود را افزایش دهید و سریع تر گوگل را در جریان هدف خیرخواهانه خود بگذارید.

در سئو کلاه سفید، شما اقدامات زیر را انجام میدهید:

  • با توجه به قوانین راهنمای گوگل Google Webmaster Guidelines سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه میکنید 
  • سایت خود را برای کاربران بهینه می‌کنید، نه موتورهای جستجو.
  • محتوایی تولید می‌کنید که بر رفع نیاز کاربر تاکید دارد

اما یک سوال مهم:

از کجا بفهمید که گوگل برای محقق کردن هدف خود از چه روش ها و معیارهایی استفاده میکند؟

با مراجعه به بخشGoogle Webmaster Guidelines میتوانید بسیاری از روش های بهبود جایگاهی که گوگل خودش به آن ها ایمان دارد را مشاهده کنید.

در این بخش ما تمام توصیه های گوگل را با تجربه های عملی خود ترکیب کردیم تا بتوانید به روش موثرتری به این هدف مشترک برسید

آموزش تکنیک های سئو کلاه سفید به روشی اصولی

در این سلسله مقالات قصد داریم مفاهیم کلیدی سئو کلاه سفید را در مدت زمان کوتاهی به این طیف وسیع از مخاطبان آموزش دهیم.

این آموزش‌ها مناسب چه کسانی خواهد بود؟

  • کسانی که در ابتدای یادگیری سئو هستند و قصد دارند به یک متخصص سئو تبدیل شوند
  • مدیران؛ در مرحله گردهم‌آوری و ساخت یک تیم حرفه‌ای سئو
  • مشتریان سئو؛ در یافتن متخصصان و نظارت بر کار آنان
  • اعضای تازه وارد تیم‌های سئو
  • توسعه‌دهندگان وب

6 مرحله حیاتی برای پیاده کردن روش های White Hat Seo

اگر بخواهیم رنگ سفید سئو را به تکنیک های کاربردی تقسیم کنیم، به چند مورد میرسیم:

  1. استراتژی سئو: شما در نتایج جستجو چه هدفی دارید و میخواهید چطور و به چه روش هایی به هدف خود برسید؟
  2. تحقیق، آنالیز و انتخاب کلمات کلیدی هدف: هنوز هم استفاده از کلیدواژه ها در سئو کاربرد دارد ولی مشکل اینجاست که این فرآیند به ظاهر ساده را از کجا شروع کنیم و به کجا برسیم؟
  3. تولید محتوا برای کاربر: در نهایت گوگل از ما محتوای خوب و ارزشمند میخواهد. ولی یک محتوای خوب و ارزشمند دقیقاً چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ اگر بخواهیم کلمات «خوب» و «ارزشمند» را به یک سری راهنمای عملی و کاربردی تبدیل کنیم به چه چیزی میرسیم؟
  4. سئو داخلی: چه اتفاقی می‌افتد وقتی کاربر وارد سایت شما میشود؟ آیا به خاطر لینک سازی داخلی غیراصولی و ساختار نادرست سردرگم میشود و سایت را رها میکند یا اینکه اینقدر از ساختار داخلی سایت شما خوشش میاید که بستن سایت را کار سختی میداند؟
  5. سئو تکنیکال: تا حالا دیدید ماشینی بدون موتور و اجزای درونی آن به حرکت درآید؟ سایت شما هم یک سری اعضای حیاتی دارد که حسابی به توجه شما نیاز دارد. واقعاً چقدر به تغذیه و سلامت این ارگان های حیاتی سایت خود توجه میکنید؟
  6. لینک سازی خارجی: وقتی چند سایت به شما لینک دهد، گوگل راحت تر میتواند به سایت شما اعتماد کند، ولی آیا هر روشی از اعتماد سازی میتواند به اعتماد گوگل منجر شود؟

 

استراتژی سئو، اولین قدم برای دوستی بلند مدت با گوگل

قبل از اینکه وارد جزئیات و تکنیک‌های سئو کلاه سفید شویم بهتر است ابتدا استراتژی خود را براساس اهداف بازاریابی و تجاری خود تدوین کنیم. نبود استراتژی در سئو یکی از رایج ترین دلایل عدم موفقیت کسب و کارها در این حوزه است.

راهنمای تحقیق و شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند

تنها با فکر کردن و کمی جستجو میتوانید بهترین کلمات کلیدی سایت خود را انتخاب کنید. نه؟ این باور نادرست میتواند دودمان کسب و کار شما را به باد دهد! 

تاثیر شگفت انگیز رضایت کاربر در سئو کلاه سفید

این روزها جلب رضایت کاربر مهم‌ترین بخش در سئو شده. آیا رضایت همان برطرف کردن نیازهای مخاطب است؟ اگر جواب شما بله است، یعنی به مفهوم سطحی رضایت کاربری اکتفا کرده اید.

سلامت فنی سایت چه تاثیری در سئو کلاه سفید دارد؟

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که باعث میشود سایت شما به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه نشود این است که به فکر سلامت فنی سایت خود نیستید. 

لینک‌سازی، کاتالیزور تکنیک‌های سئو کلاه سفید

لینک‌سازی فرآیندی بسیار حساس و البته زمان‌بر و پیوسته است که نیاز به نگهداری و بهبود دارد.

 

تاکتیک سئو کلاه سفید چیست و چرا تکنیک های سئوکلاه سفید مهم است؟

اصول تاکتیک های سئو کلاه سفید به طور کلی به سه بخش می توان تقسیم کرد، که عبارتند از :

  • ارائه محتوای با کیفیت
  • استفاده از متا تگ های موثر در سایت و انتخاب کلمات کلیدی قوی بعبارتی سئو داخلی
  • بهینه سازی ساختاری سایت 

صدها میلیون نفر در روز، از موتور جستجوی گوگل استفاده می کنند و گوگل یکی از مهمترین منابع کشف مشتریان جدید برای یک کسب و کار در فضای اینترنت است. اهمیت ویژه تکنیک های کلاه سفید در برابر سئو کلاه سیاه ، پایداری و ماندگاری سایت در برابر آپدیت الگوریتم های گوگل است که ممکن است در سئو کلاه سیاه دچار جریمه های سنگین (حذف از نتایج گوگل) شوید و این می تواند خطر جدیدی برای شما محسوب شود، روند بازگشت از پنالتی یا جریمه گوگل سخت، گاه بسیار طولانی و گاه غیرممکن است و هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از پنالتی شدن به نتایج گوگل بازگردید؛ بنابراین تمرکز اکثر سئوکاران بر تکنیک های سئوی کلاه سفید که از خطر پنالتی شدن گوگل در امان باشند. 

7 تکنیک سئو کلاه سفید برای بهبود رتبه سایت چیست؟

الگوریتم های گوگل از صدها و یا شاید هزاران سیگنال و فاکتور در تعیین رتبه صفحات سایت ها استفاده می کنند. اما 7 تکنیک سئو کلاه سفید تاثیر گذار و کلیدی در نتایج گوگل به شرح زیر است.

بهینه سازی سایت برای موبایل

یک راهنمایی خیلی ساده و کوتاه، همین امروز برای داشتن سایتی مناسب برای موبایل (طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا) اقدام کنید. سایت های که موبایل فرندلی یا برای موبایل سئو نشدند، رتبه های خوب در گوگل را به سختی می توانند کسب کنند یا حتی ممکن است بروی رتبه فعلی در گوگل تاثیر منفی بگذارد. مهمتر آنکه بازدیدکنندگان از طریق موبایل امروزه 60، تا 70 درصد کل بازدیدکنندگان سایتتان را تشکیل می دهد، پس به نظر مشتریانتان احترام بگذارید.

همچنین استفاده از تکنولوژی AMP که توسط گوگل ارائه شده است را فعلا پیشنهاد نمی کنم، مگر وب سایتی کاملا خبری داشته باشید.

ثبت کسب و کارتان در نقشه گوگل

برای کشور ایران، گوگل نیز از نتایج محلی (الگوریتم کبوتر) برای نمایش کسب و کارها و وب سایت ها استفاده می کند، مثلا در گوگل سرچ کنید “شیرینی فروشی در تبریز” گوگل سعی می کند تنها شیرینی فروشی های شهر تبریز را نمایش دهد. اگر جی پی اس گوشی روشن باشد و شما در شهر تبریز باشید، سرچ کنید “شیرینی فروشی” دوباره همان نتایج ظاهر می شود و این نتایج در شهرهای دیگر متفاوت است، در تهران حتی نتایج براساس منطقات شهری در بعضی موضوعات نتایج متفاوت است.

استفاده از سرویس کسب و کار من در گوگل Google My Business بروی سئو کلاه سفید سایتتان بسیار تاثیر گذار است. ثبت کسب و کارتان در نقشه گوگل باعث افزایش اطمینان مشتری یا کاربر می شود. متاسفانه ثبت رسمی کسب و کار در نقشه گوگل در ایران برای این سرویس وجود ندارد ولی سعی می کنیم در آموزشی دیگر به ثبت کسب و کار در گوگل به روش دیگر را آموزش دهیم.

تمرکز ویژه بر تجربه کاربری ( UX)

گوگل همواره مدیران سایت را تشویق می کند تا تمرکز اصلی خود برای تجربه کاربری یا UX که مخفف User Experience بیشتر فراهم کند. تجربه کاربری خوب فراتر از نوشتن کد تمیز یا بهینه است و در سئو کلاه سفید تاثیر مستقیمی در افزایش اعتبار سایت نزد گوگل می گذارد. براساس مطالعات منتشر شده در مجله آکسفورد، “هدف طراحی تجربه کاربری UX در کسب و کار، بهبود رضایت مشتری و افزایش وفاداری، سهولت در استفاده از ابزار و افزایش لذت در استفاده از محصول است.” منظور از محصول، وب سایت شما است. هدف اول تعیین اهداف کاربر است، سپس یک روش برای ناوبری که باعث ایجاد احساس مثبت شود و منجر به تجربه خوب کلی برای کاربر صورت پذیرد.

یادگیری و طراحی تجربه کاربری گرچه یک سری اصول اولیه دارد ولی به مجموعه ای از عوامل تاثیر گذار دقت کرد. اینکه فقط براساس ترندهای جدید تجربه های کاربری جدید خلق کنیم، راهکار منطقی نیست و اصولا طراحان حرفه ای براساس آزمایش های A/B و بررسی رفتارشناسی کاربران یک وب سایت را بارها و بارها باز طراحی میکنند تا همیشه رضایت کاربر فراهم آورند و این آزمایش ها تا حیات کسب و کار باید ادامه یابد.

تحقیق بروی کلمات کلیدی   

هنوز تحقیق بروی کلمات کلیدی تاثیرگذار بسیار مهم ست. البته گوگل و سرویس کیوردز پلنر در گوگل ادوردز می تواند به کاربران کمک کند. همچنین دو شرکت MOZ و Ahrefs که بزرگترین ارائه دهندگان ابزار سئو هستند در حال بهبود پیشنهاد کلمات کلیدی هستند. با این حال الگوریتم رنک برین گوگل با استفاده از هوش مصنوعی به ظرافت های لغات در هر زبان می پردازد. مثلا استفاده از اصطلاحات و اشتباهات متداول، کلمات مترادف، متضاد و حتی کنایه ها را تا حدودی می شناسد. جالب است بدانید در زبان فارسی هم الگوریتم رنک برین به درستی عمل می کند.

نسل جدیدی از ابزارهای جستجوی کلیدی در راه هستند که عبارت و حتی ترکیب های پیشنهادی چند کلمه و حتی جمله را پیشنهاد خواهد داد. هوشمندانه است شما هم دایره لغات خودتان را افزایش بدهید تا مقالات و محتوایی با کلمات غنی تولید کنید.

رویکرد بازاریابی محتوایی با مقالات با کیفیت

اگر استراتژی بازاریابی محتوایی صحیحی را در پیش بگیرید و مقالات با کیفیت تولید کنید، می توانید رشد بسیار بالای از بازدید را به سایت خودتان اختصاص دهید. یکی از دو فاکتور بسیار مهم برای رتبه بندی گوگل محتوا است! سرمایه گذاری در بازاریابی محتوایی و داشتن استراتژی درست در آن می تواند از بسیاری تبلیغات دیگر موثرتر و ماندگارتر باشد.

محتوای با کیفیت چیست؟ مقاله، نوشته یا محتوایی منحصر به فرد و نو آورانه است که چند فاکتور ساده دارد، این محتوا باید لذت بخش و مفید برای کاربر سایتتان باشد، به همین سادگی. با توجه به استفاده روز افزون سرچ صوتی گوگل می تواند تولید محتوا به زبان مهاوره و روزمره هم از چالش های جدید دنیای سئو است.

استفاده از استانداردهای ساختاری گوگل (ریچ اسنیپت)

براساس یک گزارش در سال 2014، بیش از یک سوم نتایج برتر جستجو در گوگل از استاندارد Schema Markup یا ریچ اسنیپت Rich Snippet یا ساختار استاندارد گوگل استفاده کرده اند. اما تنها 0.3 درصد از کل وب سایت ها از استاندارد Schema Markup استفاده میکنند. البته با آپدیت سیستم محتواهای معرفی مثل وردپرس، جوملا، مجنتو و پرستا و … مورد تا حد زیادی حل شده است.

استاندارد Schema Markup براساس سایت Schema.org است، مجموعه کدهای html است که در ساختار کدنویسی سایت پنهان می شود و به صورت استاندارد برای  معرفی یک صفحه وب سایت به کار می رود. مثلا این صفحه یک محصول یا یک صفحه مقاله یا دستور آشپزی، نقد، سازمان، رویداد و… است که گوگل از این استاندارد پشتیبانی می کند.

از مزیت های این استاندارد، درک سریع و راحتتر یک صفحه برای موتورهای جستجو همچون گوگل و بیگ است که میتوانند بهتر صفحه یک سایت را در نتایج جستجو رتبه بندی کند.
از آنجایی که این بخش کمی فنی است و به این موضوع علاقه دارید، پیشنهاد میکنم منبع استاندارد ساختاری گوگل را بخوانید.

تولید لینک طبیعی

یکی از سیگنال ها که هر روز ارزشش کاهش می یابد، تولید لینک است ولی هنوز جز سه فاکتور تاثیرگذار در سئو یک سایت است. تولید لینک طبیعی جز تکنیک های سئو کلاه سفید است، تولید محتوای با کیفیت باعث ارجاع کاربران به مقاله شما می شود، اگر محتوای سایتتان مورد توجه یک کاربر بگیرد و آن را به شبکه های اجتماعی اشتراک بگذارد، بروی اعتبار سایت شما و در نتیجه بهبود رتبه سایتتان در نتایج گوگل تاثیر گذار است.

به کارگیری همین 7 تکنیک سئو کلاه سفید به تنهایی می تواند تا پایین سال جاری برای شما افزایش بازدید بیشتر از 2 تا 10 برابر بازدید فعلی را بهمراه داشته باشد. 

منبع: وب سیما

برچسب ها :

سئو کلاه سفید

،

White hat SEO

،

بهینه سازی سایت

،

آموزش سئو سایت

مشخصات
آموزش سئو سایت | آموزش بهینه سازی سایت | بهینه سازی سایت | سئو سایت | خدمات بهینه سازی سایت
در این وبلاگ به صورت تخصصی به تالیف و جمع آوری مطالب مرتبط با SEO به منظور افزایش سطح آگاهی در زمینه ذکر شده می‌پردازیم.
پربازدیدترین مطالب
آمار
تقویم شمسی
آب و هوا
جست‌وجو
Google