
مقدمه
سایت الکسا یکی از سرویسهای خدماتی شرکت آمازون است. که در سال ۱۹۹۶ باهدف جمعآوری دادههای اطلاعاتی ارزشمند و فروش این اطلاعات فعالیت خود را آغاز کرده است. و به عنوان پایگاهی برای رتبهبندی سایتها از نظر تعداد بازدیدکنندگان و صفحات بازدید شده است. سایت Alexa با در نظر گرفتن ملاکهای آماری و محاسباتی مختلف، در نهایت سایتها را رتبهبندی میکند.
در حال حاضر این سایت در ردیف وبسایتهای مشهور جهان شناخته است. بطوری که ۳۰ میلیون سایت در آن ردهبندی شده و میزان کاربرانی که از آن استفاده میکنند به ۹ میلیون نفر در هر ماه رسیده است. در واقع الکسا سایتی است که در آن گردآوری اطلاعات ترافیک دیتا، در محیط اینترنت صورت میگیرد.
قسمتی از اطلاعات این سایت بدون دریافت هزینه به کاربران ارائه میشود. از این رو بسیاری از وبمسترها از طریق الکسا تعداد بازدیدهای سایت خود را بررسی میکنند.
رتبهبندی الکسا
الکسا یک سیستم رتبهبندی است که www.amazon.com آن را فراهم کرده است. الکسا شمار بازدیدهایی که از سایتها میشود را بررسی و آن را اعلام می کند.
این سایت برای محاسبه رنک یا امتیاز سایت شما، الگوریتم سادهای دارد و بر پایهی میزان ترافیک یا شمار بازدیدهای کاربران کار میکند که تولبار الکسا را دست کم به مدت سه ماه نصب کرده و از آن استفاده میکنند.
ترافیک وبسایت بر اساس عواملی مانند تعداد دسترسی به وبسایت و تعداد بازدید آن محاسبه میشود.
تعداد دست یافتن، یعنی تعداد کاربران الکسا که ظرف یک روز، از یک صفحهی خاص دیدن کردهاند، تعداد بازدید صفحه همان طور که اسمش پیداست، نشان دهندهی شمار کلی بازدید یک صفحه خاص (URL) توسط کاربران الکسا است.
نکته این است که اگر یک کاربر ظرف یک روز، بارها از یک صفحه بازدید کند ، الکسا همهی آنها را فقط یک بار حساب میکند. اولین گام ارزیابی برای رتبهبندی، این است که تعداد دست یافتن به وب و تعداد بازدید صفحات تمام سایتهای موجود در الکسا، به صورت روزانه محاسبه شود.
تولبار الکسا
آیا تولبار الکسا اصلیترین ملاک برای رتبهبندی سایتها است؟
به عنوان مثال عکس زیر نتایج تولبار الکسا برای سایت ایران پرو وب را نشان میدهد:

طبق اعلام الکسا یکی از مهمترین ملاکهای آماری و اطلاعاتی برای رتبهبندی سایتها تولبار الکسا است.
الکسا به همه دستگاههای متصل به اینترنت دسترسی ندارد تا بخواهد آمار دقیق از میزان بازدیدها را در دیتابیس اطلاعاتی خود داشته باشد. بلکه آمار خود را فقط از دستگاههای دریافت میکند که تولبار الکسا را نصبکرده باشند و با هر بازدید از یک سایت یک پالس را به الکسا ارسال کرده باشد و از رفتار این کاربران است که در مجموع الکسا اقدام به رتبهبندی سایتها میکند.
با الکسا هر چه رتبه عددی شما پایینتر باشد (مثلا بین صد هزار، یا بهتر از آن اگر جزو پنجاه هزارتای پربازدید باشید) بهتر است. بیشتر مردم معتقدند اگر بتوانید با کاهش رتبه الکسا بین صد هزارتای اول قرار بگیرید یعنی وبسایت شما ترافیک سنگینی دارد و بیشتر دیده میشود.
آیا رتبه الکسا مهم است؟
بسیاری از افراد بر این عقیده دارند که رتبه الکسا چندان مهم نیست و تأثیری در کسب و کارشان ندارد. ولی برخلاف تصور این افراد باید بگویم یکی از ملاکهای اصلی الکسا برای رتبهدهی به سایتها آمار بازدید سایت است.
رتبه خوب با افزایش بازدید همراه است که باعث افزایش فروش و بهتر دیده شدن شما در بین رقبا میشود به همین خاطر میتوان از آمار الکسا به عنوان ابزاری برای مقایسه میزان محبوبیت خود با رقبا بهره برد.
ترافیکی را که الکسا نشان میدهد، میتوان به عنوان یک ابزار هوشمند رقابتی به کار برد ولی باید این واقعیت را به یاد داشته باشید که اندازهی نمونهی مخاطبینش بسیار کوچک است. برای درک این نکته کافی است به وبسایت رقیب یا رقبای خود بروید و در قسمت “وبسایتها را قیاس کن” نتیجهی تلاشهای بازاریابی آنلاین خود را با نتایجی که رقبا به آن رسیدهاند مقایسه کنید.
اگر به صفحه مربوط به آمار سایت الکسا alexa.com وارد شوید خواهید دید که ایران پنجمین کشور از نظر حجم بازدیدکننده است که ۵ درصد از کل بازدیدها را به خود اختصاص داده و رتبه الکسا خود سایت الکسا در کشور ما ایران ۷۳۵ است. این یعنی ایرانیها علاقه فراوانی به آمار و رتبه الکسا دارند.

آموزش کار با سایت الکسا
بخش How popular


Alexa Traffic Ranks:
اگر سایت مورد نظر دارای رتبه الکسا پایینتر از صد هزار باشد نمودار و جزئیات آن برای سایت در نمودار نمایش داده خواهد شد.
ولی اگر سایت دارای رتبه الکسا بعد (بیشتر) از صد هزار باشد نمودار خالی نمایش داده خواهد شد.
با توجه به نمودار میتوانید میزان رشد یک سایت را در بازه زمانی سه ماهه بررسی کنید.
Global Rank:
رتبه الکسا سایت را در بین کل سایت های موجود (رتبه جهانی) را نشان میدهد.
Rank in Iran:
رتبه الکسا سایت را در بین کل سایت های موجود در کشور ایران را نمایش میدهد.
بخش Audience Geography

در این قسمت میتوانید مشاهده کنید که بیشترین بازیدکنندگان یک سایت از کدام کشورها هستند. که به صورت درصدی نیز نمایش داده میشود. این قسمت زمانی بیشترین کاربرد را دارد که سایت مورد نظر دارای رتبه الکسا پایین در رتبه جهانی و کشوری باشد.
بخش How engaged are visitors

این قسمت حیاتیترین اطلاعات درباره سئو یک سایت در اختیار شما قرار میدهد و این که کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما به چه صورت با سایت شما ارتباط برقرار نمودهاند.
قسمت Site Metrics

این قسمت همان قسمت How engaged are visitors است که در رابط کاربری جدید با عنوان Site Metrics برای مخاطبین ارائه شده است.
Bounce Rate:

نرخ خروج از سایت یا نرخ پرش زمانی به کار میرود که یک کاربر (بازدیدکننده) وارد یک صفحه از سایت شما شود و بدون وارد شدن به صفحه دیگری پس از مشاهده اولین صفحه از سایت شما خارج شود. هر چه این میزان پایین تر باشد، بر رنک سایت شما تأثیری مثبتی خواهد داشت. شما سایت را باید به گونه طراحی کنید که کاربران ترغیب شوند که از صفحات دیگر سایت بازدید کنند. اگر درصد Bounce rate سایت شما کمتر باشد، سایت شما رتبه بهتری در موتورهای جستوجو خواهد داشت.
Daily Page views per Visitor:
میانگین آمار مربوط به تعداد صفحاتی از وب سایت را نشان میدهد که بازیدکننده قبل از خروج از سایت مشاهده میکند هر میزان این عدد بالاتر باشد تأثیر بهتری بر سئو سایت خواهد داشت و بدین معنی است که کاربر قبل از خروج از سایت به طور میانگین چند صفحه از سایت را مشاهده کرده است.
Daily Time on Site:
به متوسط مدت زمانی که بازدیدکنندگان در سایت شما بودهاند گفته میشود. و هر مدت این زمان بیشتر باشد برای سئو سایت شما مطلوب است. مدت زمان سپری شده کاربران در سایت یکی از عامل های مهم در رنکدهی موتورهای جستوجو است.
بخش Where do visitors come from

این بخش از دو قسمت تشکیل شده است که شامل موارد زیر هستند:
Search Traffic:
این نمودار درصد بازدیدکنندگانی را نمایش میدهد که از طریق موتورهای جستوجو وارد سایت شما شدهاند.
Top Keywords from Search Engines:
در این قسمت ۵ کلمه کلیدی که بیشترین بازدید را از طریق موتورهای جستوجو داشتهاند را نمایش میدهد.
ادامه دارد …
منابع:
سایت ایران پرو وب