دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت 13:6 توسط مصطفی کشوری |  | چاپ مطلب | |

  

سئو سایت|سئو تکنیکال

سئو تکنیکال یک بخش بسیار مهم از مراحل سئو است که بیشتر به استاندارد بودن قالب و راحتی ایندکس صفحات برای موتورهای جستجو اشاره دارد. در جلسات قبل با مفهوم On Page Seo و Off Page Seo آشنا شدید. در این مقاله به بررسی مفهوم سئو تکنیکال می‌پردازیم سپس مهم‌ترین اقدامات را در این تکنیک سئو بررسی می‌کنیم.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال (Technical SEO) به مراحل بهینه سازی سایت برای ایندکس و خزش راحت‌تر موتورهای جستجو گفته می‌شود. مثل بهینه‌سازی کدها، ساخت نقشه‌ی سایت و… در حقیقت سئو تکنیکال (Technical SEO) ضلع وسط مثلث سئو و یکی از مهم ترین مراحل در سئو سایت می باشد. این بخش از سئو به محتوا ارتباطی ندارد و به زیر ساخت وب‌سایت اهمیت می‌دهد. به همین دلیل است که نام تکنیکال یا فنی را برای آن انتخاب کرده‌اند.

چک لیست مهم‌ترین فاکتور های سئو تکنیکال

۱- طراحی موبایل فرندلی

امروزه بیشتر جستجوها با موبایل و تبلت انجام می شود، چند ماه پیش خبری مبتنی بر تغییر وضعیت ایندکس ربات گوگل به پنل سرچ کنسول تمامی افراد ارسال شد که حاکی از تغییر قانون ایندکس صفحات در گوگل بود.

از این پس ربات دسکتاپ جای خود را به ربات دستگاه های هوشمند می دهد این یعنی از این پس رتبه بندی نتایج جستجو گوگل بر اساس نسخه موبایل انجام صورت می گیرد.

رعایت این نکات در سئو موبایل ضروریست:

  • محتوای نسخه موبایل و دسکتاپ یکی باشند.
  • نسخه موبایل در کمتر از ۶ ثانیه بارگذاری شود.
  • استفاده از AMP فراموش نشود.
  • از تست موبایل فرندلی سرافراز عبور کنید.
  • تصاویر، CSS و Js را در نسخه موبایل بلاک نباشند.
  • استفاده از فلش را فراموش کنید همینطور پاپ آپ.
  • طراحی ریسپانسیو بر اساس رزولوشن صفحه کاربر تغییر کند.

۲- کاهش سرعت لود سایت

Mobile Friendly SEO

کاهش سرعت لود صفحات سایت یکی از فاکتور های شناخته شده سئو است. سایت سریع در جایگاه بالاتری نسبت به سایت کندتر قرار می گیرد.

استاندارد میانگین سرعت بارگذاری صفحات وب باید کمتر از ۷ ثانیه باشد اما ۴ ثانیه بهتر است. هر چه سرعت لود پایین تر باشد مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت بیشتر می شود.

لیست کارهای بهینه سازی سرعت لود:

  • مطمئن شوید سرور میزبانی از سیستم عامل ۶۲ بیت استفاده می کند
  • آپدیت نسخه پی اچ پی از ۵.۲ به ۷.۲ تاثیر چشم گیری بر بهبود سرعت سایت خواهد گذاشت
  • سایز تصاویر را تا حد ممکن کاهش دهید
  • تا حد ممکن از نصب افزونه خودداری کنید
  • کدهای خروجی صفحات را فشرده سازی کنید
  • از قالب سبک استفاده کنید
  • سایت مجهز به ابزار کش باشد

۳- بهینه سازی ساختار سایت

ساختار سایت

بهینه سازی ساختار سایت باعث دسترسی بهتر خزنده گوگل به صفحات می شود. صفحات مهم را از صفحه اصلی دور نکنید حداکثر تا ۳ کلیک از صفحه اصلی در دسترس قرار بگیرند.

۴- کلمه کلیدی در آدرس صفحه فراموش نشود

به این نکات زیر توجه کنید:

  • تا حد ممکن مختصر و مفید باشد
  • از – برای جداکننده استفاده شود نه چیز دیگری
  • کوتاه و مرتبط با کلمه کلیدی باشد.
  • از کاراکترهای اضافه استفاده نشود.
  • فقط یک بار از کلمه کلیدی استفاده شود.
  • آدرس صفحه تنها با یک آدرس در دسترس باشد.
  • تنها پنج کلمه اول در آدرس صفحات از نظر گوگل حساب می شوند.
  • اگر قصد استفاده از کاراکترهای انگلیسی را دارید از مخفف کلمه کلیدی استفاده کنید.

۵- نصب پروتکل اس اس ال (SSL)

استفاده از SSL و انتقال آدرس از Http:// به Https:// یکی از فاکتور های سئو مورد تایید گوگل است. به کار گیری SSL باعث افزایش امنیت انتقال اطلاعات سایت می شود علاوه بر این جالب است بدانید که قیمت آن چنانی هم ندارد.

ما توصیه می کنیم از SSL های رایگان در cPanel یا توسط شرکت میزبان ارائه می شود استفاده نکنید، مستقیما نسخه اورجینال را از سایت خریداری و نصب کنید.

۶- ناوبری صحیح (Navigation)

ناوبری بسیار مهم است. کاربر و موتور جستجو با دنبال کردن لینک های منو به بسیاری از صفحات دسترسی پیدا می کنند.

سئو ناوبری

  • لینک با یک آنکر تکست یکسان به دو صفحه ممنوع.
  • استفاده از زیر منو: هر چه کمتر بهتر.
  • استفاده از تگ ناوبری به نسخه HTML سایت شما جان می بخشد.
  • ناوبری باید در نگاه اول قابل رویت بوده و المان های تشکیل شده Clickable باشند.

۷- بردکرامب: مسیر راهنمای کاربر

منو بردکرامب به انگلیسی Breadcrumbs یک منو لیست شده از لینک به صورت افقی است که در بالا یا پایین صفحه قرار می‌گیرد و کار آن نمایش فاصله کاربر تا صفحه اصلی است.

استفاده از بردکرامب باعث بهبود تجربه کاربری و دسترسی بهتر صفحات به خرنده گوگل می شود که در نهایت باعث ایندکس سریعتر خواهد شد.

bread-crumps در تکنیکال سئو

درواقع bread crump یک نقشه سایت برای کاربران محسوب می‌شود که گوگل استفاده از آن را بسیار توصیه کرده است.

۸- نشانه گذاری صفحات با اسکیما (Schema.Org)

نشانه گذاری صفحات روز به روز مهم تر می شود چرا که گوگل هر روزه اطلاعات بیشتری از آن را در نتایج جستجو نمایش می دهد.

Markup صفحات تنها توسط Schema انجام نمی شود گوگل از JSon و Microdata نیز پشتیبانی میکند.

نشانه گذاری صفحه باعث ایجاد خروجی اسنیپت در صفحه نتایج جستجو می شود مانند تصویر زیر:

اسنیپت دستور پخت
معمولاً بخشی از structured data‌ها توسط افزونه‌های سئو به وب‌سایت شما اضافه می‌شوند اما برای تکمیل آن بهتر است از کارشناس سئو کمک بگیرید.

۹- ساخت فایل ربات (Robots.txt)

Robots.txt یک فایل متنی است که در ریشه هاست (root) وب‌سایت شما قرار می‌گیرد. این فایل شامل دستورالعمل‌هایی است که موتورهای جستجو برای ایندکس صفحات به آن مراجعه می‌کنند. توسط این فایل می‌توان به موتورهای جستجو دستور داد که چه صفحاتی را ایندکس کنند و چه مطالبی را نادیده بگیرند.

بهتر است با بررسی این فایل مطمئن شوید اجازه ایندکس کردن مطالب سایت شما به ربات‌ها خزنده داده شده است. برای انجام این کار، در مرورگر بعد از نام دامنه‌ی خود عبارت robots.txt را وارد کنید.

۱۰- صفحات کپی را با تگ کنونیکال نجات دهید

تگ Canonical بدین صورت در بخش قرار میگیرد. کنونیکال بهترین روش برای تعیین صفحه هدف در گوگل است. فرض کنید یک محصول با ۴ رنگ و ۵ سایز متفاوت وجود دارد و هر کدام از آنها یک صفحه دارند.

اگر همه ی صفحات ایندکس شوند محتوای کپی ایجاد شده باعث بروز آسیب جدی به سئو وب سایت ما می شود، کنونیکال در اینجا به کمک ما آمده تا ایندکس صفحات هرز جلوگیری کند.

۱۱- روی صفحه ۴۰۴ سایت کار کنید

زمانی که کاربران به صفحاتی مراجعه می‌کنند که دیگر آن صفحه در سایت موجود نیست با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوند. این صفحات ممکن است قبلاً حذف شده باشند یا آدرس آنها تغییر کرده باشد.

بهتر است قالب سایت شما دارای صفحه‌‌ای برای این خطا باشد تا به جای دیدن خطای ۴۰۴ یک صفحه‌ی از قبل طراحی شده مشاهده شود و کاربر را به بخش‌های مختلف سایت هدایت کند. مثلاً شامل یک دکمه برای برگشت به صفحه‌ی اصلی سایت باشد یا یک فرم برای جستجوی صفحه‌ی مورد نظر کاربر.

این صفحه می‌تواند از نرخ خروج کاربران بکاهد و در سئو سایت موثر باشد.

وقتی که URL صفحه در دسترس نباشد ارور ۴۰۴ برای کاربر نمایش داده خواهد شد. روی این موارد ۴۰۴ خود کار کنید:

  • صفحه ۴۰۴ را به تگ Meta Noindex آغشته کنید.
  • از ظاهری متفاوت در طراحی استفاده نکنید.
  • به کاربران گزارش دهید که آیا این صفحه حذف شده یا نیست.
  • وجود باکس جستجو می تواند به کاربران کمک کند.

۱۲- نقشه سایت ساخته و آن را به پنل سرچ کنسول اضافه کنید

نقشه‌ی سایت یا فایل sitemap.XML یک فایل شامل کدهای XML است که در ریشه‌ی هاست وب‌سایت شما قرار می‌گیرد و آدرس صفحات سایت شما را به موتورهای جستجو معرفی می‌کند. به کمک این فایل شانس ایندکس تمام صفحات سایت شما افزایش می‌یابد و زمان ایندکس آدرسی از قلم نمی‌افتد!

Sitemap همانند نقشه راه برای خزنده گوگل مسیر صفحات را مشخص می کند. نقشه سایت شاید یکی از مهم‌ترین فاکتور های سئو تکنیکال باشد.

نکات مرتبط با نقشه سایت

  • تمامی صفحات از جلمه، نوشته، برگه، دسته بندی، تگ و … در نقشه قرار گیرند.
  • نقشه سایت را به سرچ کنسول گوگل اضافه کنید.

۱۳- بهینه سازی نرخ بودجه خزنده (Crawl Budget)

Crawl Budget

خزش در وب برای گوگل هزینه بر است چون نیاز به مصرف منابع سخت افزاری دارد. گوگل برای هر سایت یک نرخ خزش در نظر می‌گیرد که میزان آن بستگی به عوامل متعددی دارد که بعدا به آنها خواهیم پرداخت در حال حاضر دیدن کنید از ۶ عامل تاثیر گذار در افزایش نرخ خزش.

  • لینک های ریدایرکت شده داخلی را حذف کنید.
  • اینترنال لینک بیلدینگ را دست کم نگیرید.
  • بر علیه محتوای کپی کودتا کنید.
  • ترمیم لینک های شکسته فراموش نشود.
  • آپدیت منظم نقشه سایت

بررسی وضعیت خزش

برای بر طرف کردن ارورهای خزنده از ابزار Screaming Frog کمک بگیرید. این ارورها باعث بروز آسیب جدی به رتبه بندی سایت می‌شود:

۱۴- محتوای کپی یا کوتاه را سریعا حذف کنید

وجود محتوا کپی و ضعیف می تواند آسیب های جدید به سئو لندینگ پیج‌ها وارد کند. عنوان، توضیحات، تیتر و محتوای کپی درون سایت را پیدا کرده و آن ها را فورا ویرایش یا حذف کنید.

۱۵- رندر صفحه (Render)

Rendering

صفحاتی که کد خروجی Javascript دارند پس از خزش برای درک محتوا رندر می شوند به این پروسه تجزیه و تحلیل صفحه گفته می شود. دو روش رندر وجود دارد:

  • کلاینت ساید
  • سرور ساید

اگر صفحات JS به درستی رندر نشوند ایندکس نشده و در نتایج جستجو قرار نمی گیرند.

منبع: سایت ایران پرو وب

برچسب ها :

آموزش سئو تکنیکال

،

ارتقا رتبه سایت

،

بهینه سازی سایت

،

رتبه سایت

مشخصات
آموزش سئو سایت | آموزش بهینه سازی سایت | بهینه سازی سایت | سئو سایت | خدمات بهینه سازی سایت
در این وبلاگ به صورت تخصصی به تالیف و جمع آوری مطالب مرتبط با SEO به منظور افزایش سطح آگاهی در زمینه ذکر شده می‌پردازیم.
پربازدیدترین مطالب
آمار
تقویم شمسی
آب و هوا
جست‌وجو
Google