سئو کلاه سیاه چیست؟
در یک تعریف ساده میتوان گفت سئو کلاه سیاه مجموعه ای از تکنیکها برای کسب جایگاه سریع در نتایج جستجو است که با استانداردها و الگوریتم های پیشنهادی گوگل در تضاد است. به بیان ساده تر تکنیک های کلاه سیاه روشهایی برای فریب موتور جستجو هستند تا جایگاه بهتری برای سایت ما در نظر بگیرند.
برخلاف تصور عموم، تکنیک های کلاه سیاه تنها مختص لینک سازی خارجی نیستند بلکه حتی در تولید محتوا، لینک سازی داخلی و سئو تکنیکال نیز روش های کلاه سیاه متعددی وجود دارند.
بسیاری از فعالیت های رایج در مدیریت یک سایت پتانسیل تبدیل شدن به یک روش کلاه سیاه را دارند و با توجه به دانش پایین ما در مورد الگوریتم های گوگل نمیتوان مرز مشخصی میان سئو کلاه سفید و سیاه در نظر گرفت.
اصلاً چرا تکنیک های سئو کلاه سیاه وجود دارند؟
حالا که این دست از روش های کلاه سیاه، اینقدر از طرف گوگل محکوم میشوند، اصلاً چه دلیل دارد که نوشته شوند و به کاربران آموزش داده شوند؟
مقالات آموزشی در حوزه سئو، معمولا توسط متخصصین این حوزه یا حداقل کسانی که در این زمینه فعال هستند نوشته میشود. این افراد معمولا آنالیزهای دقیقی در مورد میزان جستجوی کلمات انجام میدهند و هر مقاله ای که نگارش میکنند با هدف کسب جایگاه در عبارات مشخصی خواهد بود.
شاید بتوان گفت مهمترین دلیل وجود این دست مقالات، تقاضای بالا و تعداد جستجوهای مرتبط با آن است. افراد زیادی به دنبال یادگیری تکنیک های سئو کلاه سیاه هستند و این فرصت مناسبی برای جذب بازدیدکننده خواهد بود. از طرفی، شما وقتی در مورد تکنیک های ممنوعه گوگل شناخت پیدا میکنید، میتوانید با آگاهی بهتری روش های درست و اصولی را در سایت خود پیاده کنید چراکه میدانید چه روشی درست و چه روشی نادرست است.
۱۰ تکنیک خطرناک سئو کلاه سیاه
۱. خرید لینک
مت کات متخصص سئو بیان می کند:
“اکثریت افراد برای اینکه بتوانند لینک های ورودی بیشتری بگیرند و سریع تر در صفحات اول قرار بگیرند، اقدام به خرید لینک می کنند.” این یکی از بدترین تکنیک های سئو کلاه سیاه است که متاسفانه سایت های بزرگ هم استفاده می کنند.
مالکان سایت فکر می کنند که با خرید لینک، می توانند سایت خود را سریعتر بالا بیاورند و در همان رتبه بمانند و همچنین دیگر لازم نیست بابت تولید محتوا کلی هزینه کنند اما باید بگوییم، خرید لینک یکی از موارد سئو کلاه سیاه است و گوگل امروزه به افرادی که می خواهند با دور زدن قانون، سایت خود را بهینه نمایند، شدید برخورد خواهد کرد.
۲. کامنت های اسپم در سئو کلاه سیاه
حتما تا به حال مشاهده کردهاید که افرادی زیر پست های شما کامنت گذاری می کنند یا لینک های سایت خود را قرار می دهند که از نظر محتوا و موضوع هیچ ارتباطی با سایت شما ندارند. همچنین ممکن است که خود شما این کار را انجام بدهید. باید گفت چنین کامنتهایی را “کامنت اسپم” می گویند. کامنت اسپم یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که افراد اغلب فکر می کنند، بر روی سایت تاثیر مثبت دارد.
اول اینکه اصولا سایتها، لینک های ورودی به دیگران به صورت nofollow در می آورند که این یعنی ، هیچ تاثیری این بک لینک بروی رتبه سایت شما ندارد و حتی ممکن است که باعث جریمه سایت شما هم گردد.
همچنین اگر شما کامنت های بلاگ سایت خود را بدون بررسی تایید کنید که نمایش داده شود، ممکن است که لینک های اسپم و مخرب قرار بگیرد که این مساله تاثیر منفی بر روی سایت شما خواهد گذاشت و همچنین باعث می شود که جلوه بلاگ شما در بین بقیه کاربران تخریب گردد. پس برای چه اینقدر اصرار دارید که از تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده کنید تا مورد جریمه گوگل و کاهش رتبه واقع شوید؟
۳. محتوای کپی شده
در خود تولید محتوای ناب صحبت زیاد شده است و همه افراد نیز می دانند که محتوا، پادشاه سایت است. راحتترین و ارزانترین روش برای افزایش رتبه وب سایت، تولید محتوای ناب است. موتورهای جستجو به محتوای ناب اهمیت زیادی میدهند و استفاده از محتوای کپی شده را بدترین نوع سئو کلاه سیاه میدانند.

محتوای کپی شده علاوه بر اینکه می تواند باعث جریمه سایتتان گردد و رتبه آن را تحت تاثیر قرار دهد، هویت و اعبتار شما را بین کاربرانتان خراب خواهد کرد. البته اگر قرار است که از محتوا سایتتان را دوباره به کار ببرید ( برای مثال مقاله قدیمی را به درخواست کاربران باز دوباره در سایتتان قرار دهید)، بهتر است که از تگ canonical استفاده کنید.
۴. دوباره عبارت بندی کردن مقالهها
دوباره عبارت بندی کردن مقاله در واقع شبیه همان محتوای کپی شده می باشد. این کار یک دزدی ادبی محسوب می شود و فرق آن با محتوای کپی شده این است که عبارتها را جابجا میکنند تا خیلی شبیه مقاله اصلی به نظر نرسد ولی باید گفت که الگوریتم گوگل خیلی باهوش است و سریعا از روی عبارت خاص می تواند مطلب اصلی را از فرعی تشخیص دهد و دزد آن را جریمه کند. یک تکنیک سئو کلاه سیاه ریز است که خیلی فکر میکنند در آن زرنگ هستند.
۵. پنهان کردن متن (cloaking)
پنهان کردن متن یک تکنیک فریب آمیز است که آن را به عنوان سئو کلاه سیاه میشناسند. در این تکنیک، مدیر سایت یا مسئول محتوا، متنی را مینویسد که برای کاربران قابل نمایش نیست و فقط موتورهای جستجو میتوانستند آن را مشاهده کنند. البته امروزه دیگر موتورهای جستجو متوجه این مطلب میشوند و سریعا سایت را جریمه میکنند ولی خب به هر حال باز هم استفاده میشود.
۶. Doorway page
این هم یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه سیاه می باشد. در واقع این صفحه، به عنوان صفحه پرش یا پل شناخته می شود که برای کلمه کلیدی مورد هدف کاملا بهینه شده است و از نظر محتوا ارزش آنچنانی ندارد و هدف آن فقط ارسال کاربر از این صفحه به دیگر صفحاتی است که هیچ ارتباطی با عبارت مورد جستجو کاربر ندارد.
در این تکنیک سئو کلاه سیاه، در این صفحه عباراتی به صورت لینک شده نوشته می شوند که کاربر به دنبال آنها می باشد اما محتوای داخلی آن هیچ ارتباطی با عنوان لینک ندارد.
۷. به کار بردن کلمات کلیدی زیاد (Keyword stuffing)
این تکنیک که قبلا خیلی کاربردی بود، امروزه نه تنها هیچ کاربردی ندارد بلکه باید جریمه سایت می شود. گوگل برای هر کلمه کلیدی یک چگالی مصرف تعیین کرده است که بین 1 تا 3 درصد در هر صفحه می باشد. به کار بردن زیادی آن، باعث می شود که گوگل گمان کند، شما قصد دارید با این روش تمام ترافیک را به سمت خود جذب کنید و هیچ محتوای باارزشی ندارید، از این رو سایتتان را جریمه خواهد کرد و شما را جزو استفاده کنندگان سئو کلاه سیاه قرار می دهد.
۸. محتوای غیرقابل مشاهده
در این تکنیک کلمات کلیدی را به صورت سفید در پس زمینه مطلب استفاده می شود. از این رو کاربر نمی تواند آنها را مشاهده کند اما موتورهای جستجو آن را می بیند. این هم یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که ممکن است شما مورد جریمه استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی قرار دهد.
فرق این مورد با cloaking این است که در پنهان سازی شما می توانید کدهای جاوا اسکریپت را هم مخفی کنید ولی در محتوای غیر قابل مشاهده، فقط متنها پنهان می شود. به هرحال هر دو جزء تکنیک سئو کلاه سیاه تلقی می شود.
۹. سو استفاده از داده های ساختار یافته
داده های ساختار یافته تحت نام مارکآپهای اسکیما و حتی ریچ اسنیپت نیز شناخته می شوند. به واسطه این دادهها می توان به تغییر در چگونگی نمایش وب سایت در نتایج جستجو پرداخت و نمایش آن را نسبت به دیگر رقبا جذاب تر نمود. شما می توانید بسته به محتوای صفحه خود اعم از پادکست، دستور پخت، کتاب یا محصول، داده های ساختار یافته مرتبط را به آن اضافه نمایید. اسکیمای نظرات احتمالا یکی از پرطرفدارترین نوع داده های ساختار یافته است.
سئو کلاه سیاه در این راستا به گونه ای عمل می کند تا با ارائه اطلاعات نادرست به فریب موتورهای جستجو و کاربران پرداخت. به عنوان مثال یک وبمستر در راستای سئو کلاه سیاه می تواند امتیاز پنج از پنج را به محتوای خود داده تا از طریق داده های ساختار یافته در نتایج جستجو بهتر دیده شود. گوگل در این راستا کاربران را تشویق به گزارش این گونه سایتها کرده و به همین جهت چنین کاری ریسک بزرگی محسوب می شود.
پیشنهاد می کنیم در اضافه کردن داده های ساختار یافته کاملا صادقانه رفتار کنید. در صورت ارائه داده های صحیح، جای هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت.
۱۰. شبکه های وبلاگی خصوصی (PBN)
منظور از شبکه های وبلاگی خصوصی، مجموعه ای از وب سایت های نسبتا معتبر است که تنها با هدف لینک سازی ایجاد شدهاند. این شبکهها نیز مانند مزرعه های لینک برای افزایش تعداد بک لینک های یک سایت ساخته می شوند. لینک های خارجی هر شبکه تنها به یک وب سایت منتهی شده و به یکدیگر نیز لینک نمی دهند.
یکی از روش های سئو کلاه سیاه بدین گونه است که فرد اقدام به خرید چند دامین منقضی شده مرتبط و دارای آتوریتی کرده و پس از راه اندازی وب سایت در آن، مطالبی مشابه با مطالب وب سایت خود در آن منتشر می کند. در ادامه نیز بک لینک هایی نیز در آن پست ها به وب سایت خود اضافه می کند. چنین شخصی امیدوار است که موتورهای جستجو متوجه کنترل آنها بر روی این سایتها نشده و در نتیجه رتبه بالاتری برای وب سایت اصلیتان در نظر بگیرند.
موتورهای جستجو دائما در حال بررسی این مسئله بوده و در صورت مواجهه با چنین اقدامی، دست به جریمه سایت شما خواهند زد. به جای این گونه شبیه سازیها بهتر است که بر روی وب سایت خود تمرکز کرده و با تولید محتوای با کیفیت، اعتبار آن را افزایش دهید. انتشار محتوا زیر یک سقف اعتبار بیشتری برای شما به همراه خواهد آورد و در نتیجه وب سایت های بیشتری به شما لینک خواهند داد.
عواقب استفاده از سئو کلاه سیاه
استفاده از سئو کلاه سیاه در وب سایتها عمل پر خطری محسوب می شود، چرا که دیر یا زود شناسایی می گردند. در نتیجه این شناسایی، جریمه گوگل در انتظارتان خواهد بود. جریمه های گوگل نیز غالبا به شکل افت شدید رتبه یا حذف کامل وب سایت از نتایج جستجو ظاهر می گردند. در صورت آشنایی با دیگر روش های سئو کلاه سیاه آن را از طریق بخش کامنتها، با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: سایت ایران پرو وب